Kembara Kasih

Daisypath Anniversary tickers

Saturday, October 4, 2008

AiDiLFiTRi 1429H (2008): iFTar d SHaH ALaM

28 September 2008 – Sabtu: Jam 12 t/hari, BaHa & keluarga, Mak Long bertolak ke Mydin untuk last minute shopping sebelum bertolak balik kampung pada esoknya. Kami naik persona hehehe…Mak Teh dengar cerita duk sibuk susun soalan katanya dan sebelum tu diserang demam angau kerana tak sabar nak balik raya. Ekeke…sabar Mak Teh, penghapus dosa tu.
Lebih kurang jam 12.30 t/hari kami tiba di Mydin Subang Jaya. Seperti dijangka, manusia ramai yang amat tapi kami bernasib baik kerana dapat parking berbumbung. Taklah jauh sangat dari pintu masuk. Tak lama lepas tu Ayah Chik pun datang join shopping juga. Punyalah khusyuk shopping sampai kami tak perasan dah hampir 3 jam lebih kami sibuk membelek2 barang. Alamak! Kami belum solat zohor lagi. Ayah Chik takpela dah solat. Apa lagi, menggagau la kami beratur untuk bayar dan bergegas ke masjid berdekatan, Masjid Al-Falah. Dahsyat betul kami shopping, dalam RM500 jugakla melayang. Tapi yang tak bagusnya kami nyaris2 terlepas waktu Zuhur. Sungguh kurang sopan…kami janji lain kali kami tak akan buat lagi.
Oleh kerana waktu Asar juga sudah hampir tiba, maka kami ambil keputusan untuk tunggu sebentar dan terus solat Asar. Selesai solat Asar, kami ambil keputusan untuk berbuka puasa di Restoran Zul Yahya di Shah Alam. Mak Teh dan Pak Su akan menyusul kemudian dengan menaiki kereta Volvo. Nak dijadikan cerita, restoran Zul Yahya yang terletak di seksyen 13 tutup. Maka kami mati kutu tak tau kat mana nak berbuka puasa. Pusing punya pusing akhirnya kami ke seksyen 9, berdekatan plaza masalam.
Akhirnya kami membuat tempahan di sebuah restoran. Restoran Mahligai namanya. Rasanya kami pelanggan pertama yang buat tempahan memandangkan waktu tu tiada pelanggan lain dalam kedai tu. Lagipun jam baru menunjukkan pukul 5.30 ptg. Lepas buat tempahan, kami ke plaza masalam kejap sementara menunggu waktu berbuka. Shopping pun ye juga. Hehehe…
Jam 6.45 petang kami ke restoran untuk berbuka puasa. Sangka kami sudah tentulah tempahan makanan yang dibuat sudah sedia terhidang apabila kami tiba. Malangnya lain pula yang terjadi. Jangan kata makanan, air minuman pun belum ada. Kami masih maintain tapi bila jam dah hampir pukul 7 belum ada tanda2 makanan akan dihidangkan, kami dah gelisah. Sebelum ni kami pernah berbuka puasa di Bangi, takde masalah. Memang teratur dan lancar. Selepas puas kami tanya2 barulah nampak gaya2 makanan akan dihidangkan. Tapi ada cerita lawak plak, ade ke patut nasi putih layan diri. First time kami kena macam ni. Dengan muka bengang, Mak Long dan Pak Su ke kaunter berdekatan dan ceduk nasi putih sebanyak mungkin. Rasakan, padan muka diaorang. Buat lagi kerja ntah hape2. Elok2 je kami ambil nasi putih tu, diaorang hantar 2 pinggan nasi putih. Astaghfirullhala’zim, takde sistem betul buat kerja. Lepas tu, sudu atau garfu dan senduk untuk makan dan ceduk lauk pun takde. Terpaksa minta 2,3x kali. Tu belum pasal mangkuk tomyam lagi. Tak pernah seumur hidup kami order tomyam mangkuk besar, tak diberi mangkuk kecil. Lepas kami minta baru mangkuk kecil diberi. Itu pun macam2 warna dan bentuk. Sabar jela…






Lepas makan ala kadar dan membayar harga makanan (dahla tak sedap, mahal plak tu), kami terus bergegas ke surau berdekatan untuk solat maghrib. Selesai solat maghrib kami terus pulang ke destinasi masing2. InsyaAllah kami akan berkumpul di rumah BaHa di Sri Gombak sebelum bertolak untuk balik kampung.

No comments:

Post a Comment