Kembara Kasih

Daisypath Anniversary tickers

Wednesday, July 27, 2011

Abah & Ummi

Bismillahirrahmanirrahim...

Abah mendapatkan rawatan

“Daripada Abdullah Ibnu Mas’ud Radiyallahu Anhu : Aku Telah Bertanyakan Pada Nabi (S.A.W),
Apakah Amalan Yang Paling Dicintai Oleh Allah Taala:
Nabi Bersabda, Solat Pada Waktunya,
Aku Bertanya Lagi: Apa Lagi Wahai Rasulullah?
Baginda Bersabda: Kemudian Berbuat Bakti Kepada Ibu Bapa,
Aku Bertanya Lagi, Apa Lagi Wahai Rasulullah?
Baginda Bersabda: Berjihad Di Jalan Allah,
Kemudian Rasulullah Berkata Kepada Aku, Andai Kamu Bertanya Lagi Nescaya Akan Aku Menjawabnya.”

[Hadis riwayat Imam Bukhari & Bukhari]

Nabi Solallahu ‘Alaihi Wasallam telah menerangkan bahawa redha Allah adalah pada Redha ibu-bapa,dan murka Allah juga pada marah ibu bapa,sebagaimana sabda Nabi Solallahu ‘Alaihi Wasallam:

رضا الله في رضا الوالدين سخط الله في سخط الوالدين

Maksudnya: “Keredhaan Allah terletak pada keredhaan ibubapa manakala kemurkaan Allah terletak pada kemurkaan ibubapa”
[Hadis Sahih: Dikeluarkan oleh al-Tirmizi dalam Sunannya – hadis no: 1899]

No comments:

Post a Comment